AZI KÂR ÇOĞU ZARAR: STRES - Klinik Psk. Aygül Kılıç

11 Ekim 2019 Cuma

Hepimizin korkup karşılaşmak istemediği sürekli zararları olduğunu düşündüğü stres sizce olumsuz bir şey midir?

Biz klinisyenler için çoğu zarar, azı yarar olarak gördüğümüz stres ile ilgili birtakım doğru bilinen yanlışlarla başlayacağımız stres güçlü bir gerginlik ve kaygı kaynağıdır. Kişiyi tehdit ederek duygusal ve fiziksel tepkiler vermesine yol açar. Hatta şiddetli ve uzun süreli olduğu durumlarda depresyona neden olabilir. İnsanlar bir tehditle karşılaştığında fiziksel ve zihinsel olarak enerji harcarlar. Etki mekanizması ise ilk beyinden organlara mesaj gelmesi ile başlar. Bu mesaja ilk kalp cevap verir. Kanı daha hızlı pompalamaya başlar ve kalp atışları hızlanır. Bunun sebebi vücut için stres anında kullanılması için gereken enerjiyi üretebilmektir. Daha sonra solunum yolları bu mesaja cevap verir. Daha hızlı nefes alıp vermeye başlarız. Bu yüzden bazı durumlarda stres oluşabilecek tehditlerle savaşma dürtüsü sağlayarak başarıya ulaşmayı ve hayatta kalmayı kolaylaştırabilir. Tehlikelere karşı bizi korumasına savunma mekanizmalarımızı devreye sokmasına karşıt aynı zamanda kişinin çok fazla üzüntü duymasına ve hatta fiziksel olarak hasta olmasına yol açabilir. Stres bizler için yaşadığımız sürece hayatımızın her anında karşımıza çıkabilecek fakat kişiler arasında farklı sonuçlar oluşturabilecek bir durumdur. Çünkü her insanın bir olaya vereceği tepki aynı değildir. Bu nedenle bakıldığında stres hem olumlu hem de olumsuz etkiye sahip olabilir.

STRES hep var peki nasıl baş etmeliyiz?

Stresi iyi tanımak, stresi azaltmak için ilk adımdır. Günlük yaşamda strese neden olabilecek pek çok faktörle karşı karşıya kalabiliriz. Burada öncelikle yapmamız gereken şey strese sebep olacak sorunların kaynağını bulmaktır. İş hayatı, özel hayat, maddi manevi kaygılar, sınav, okul kaygısı, ani travmatik olaylar, trafik gibi birçok faktörlerden kaynaklı sorunlarla nasıl baş edeceğimizi bilmeyerek stres seviyemizin daha da artmasına ve hayatımızı olumsuz yönde etkilemesine neden olmaktadır. Stresle baş etmenin ilk yöntemi vereceğimiz tepkilere yönelik kişisel stresle mücadele planı oluşturmak; hızlı ve etkili bir stres düşürücü olarak sizi rahatlatacak sakin ve dengeli bir dinleyiciyle konuşmak stresinizi azaltacaktır. Doğru egzersiz bedenimize yönelik ve fiziksel aktiviteler yapmak birçok amaca hizmet ederek geriliminizi hafifletebilir. Egzersizle birlikte bedende aniden yüksek düzeyde bir uyanıklık oluşur. Bedenin " fren sistemi " devreye girer ve stres aniden düşer. Kaygı ve gerginliğin azalması görülür. Bedeni stres ile ilgili hormonlardan arındırır. Strese yol açabilecek besinlerden de kaçınmak gerekir. Kahve, çay, çikolata, kakao, kolalı içecekler strese yol açan besinlerdir. Bu besinler stres tepkisini başlatan kimyasal maddeler içerir. Bu tür besinler yerine bedeni rahatlatıcı besinler tercih edilmelidir.

Son olarak stresle baş etmede dikkat edeceğiniz bazı öneriler:

Az ve sık yemek yiyin. Sabahları kahvaltı yapın. Alkol almaktan kaçının. Alkol alma alışkanlığınız varsa akşam yemeklerinden yemek arasında bol suyla ve yavaş yavaş alın. Uykunuzun düzenli olmasına özen gösterin. Yatma-kalkma saatlerinde değişim yapmayın. Kendinize zaman ayırın. Ailenize ve sohbetinden keyif aldığınız insanlara zaman ayırın. Kendinize güvenin, kendinizde eksik ve yetersiz, hatalı, kötü gördüğünüz yanların başkalarında da bulunduğunu düşünün. Hayır demeyi öğrenin. İstemediğiniz size yeni yükler getirecek sorunlar oluşturacak sizi zorlayacak durumlara hemen boyun eğmeyin. Kendi değerinize sahip çıkın ne olursa olsun kendinizden olun. Farklı olmaktan korkmayın.

Görüşlerinizi Bildirin

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.