UYKUYA DALARKEN İRKİLME ( HİPNİK JERK ) NEDİR ?  - Klinik Psk. Aygül Kılıç

24 Ocak 2020 Cuma

Her birimiz eminim ki bu durumu yaşamışızdır. Uykuya dalış esnasında hiç bir anda boşluğa düşüyor gibi oldunuz mu? Yada uyuyan bir kişiyi ayağını bir anda hareket ettirdiğini irkildiğini gördünüz mü? Mutlaka görmüşsünüzdür çünkü uyku insanın birincil ihtiyacı ve psikolojik, nörolojik bir durumdur. Gelin bu durumun sebeplerine bakalım. Neden böyle bir şey yaşarız? Normal midir? Ne zaman normal olmadığını anlarız? 

En önemli sebeplerinden bir tanesi yapılan araştırmalara göre; yorgunluk . Kişi gün içerisinde zihnen bedenen çok yorulmuş ise uykuya dalış esnasında Miyokloni diye adlandırdığımız durumu yaşayabilir. Bu gayet normal olarak kabul ettiğimiz bir durumdur.

Diğer açıdan psikolojik olarak bakacak olursak kaygı bozukluğu, endişe , son zamanlarda yaşayamam sıkıntılı durumlar , stres , uykuda solunumun anlık durması , evhamlı yapıya sahip olmak , çay kahve kola enerji içeceklerinin çok kullanılması , alkol yada madde bağımlılığı , stres , depresyon , uyumadan çok aç yada yemeğin fazla kaçırılması , epilepsi gibi durumlar bizlere bu irkilmelerin sıklıkla olabileceğini gösteriyor nörolojik açıdan ise merkezi sinir sisteminden kaynaklanan istemsiz birden fazla kasta meydana gelebilecek kısa kasılmalar olabiliyor .

Duruma sadece psikolojik ya da sadece nörolojik diye bakamayız. Böyle bir durumda genellikle psikolojik sıkıntılardan kaynaklandığını görebiliyoruz. Fizyolojik bir sıkıntıdan kaynaklanması bizlerin karşılaştığı sık olmayan bir durum olabiliyor. Bir danışanım huzursuz bacak sendromu tanısı almıştı. Son zamanlarda bacaklarında ağrı ile birlikte uyku esnasında irkilmelerinde olduğunu belirtmişti.

Böyle bir vakada durumun psikolojik hastalıktan kaynaklandığını görebiliyoruz. Diğer açıdan bu durumu sadece uykuya dalış esnasında değil uyanırken de yaşayabilirsiniz. Böyle bir durumu sıklıkla yaşıyorsanız mutlaka uzmanlara başvurunuz.

İlk olarak Nöroloji uzmanına gidiniz gerek görürse sizi Psikiyatri polikliniklerine yönlendirecektir. Son zamanlarda beslenmelerinizi gözden geçiriniz. Kaslarınızı rahatlatacak egzersizler yapmaya çalışın. Kafein içerikli içecekleri az tüketmeye çalışın. Yatağınızı uyuma pozisyonunuzu değiştirmeye çalışınız. Bol su İçin ve yorgunluktan kaynaklanabileceğini de göz ardı etmeden bedeninizi, zihninizi dinlendirmeye çalışın...

Görüşlerinizi Bildirin

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.

YAZARIN DİĞER YAZILARI