Adana

"Tasarruf Eğitimden Değil, İtibardan Yapılmalı"

2024-2025 eğitim-öğretim yılının ilk dönemi sona ererken, Eğitim-Sen Adana Şube Başkanı Fatih Toprak, karne günü vesilesiyle bir basın açıklaması düzenledi.

Toprak, eğitimde giderek derinleşen sorunlara dikkat çekerek, çözüm bekleyen birçok meseleye dair çarpıcı değerlendirmelerde bulundu.

Eğitimde Eşitsizlik ve Yetersizlikler Artıyor

Fatih Toprak, Millî Eğitim Bakanlığı verilerine dayanarak Türkiye’de örgün eğitimde yaklaşık 18 milyon 710 bin öğrencinin bulunduğunu, bu öğrencilerin yüzde 84’ünün devlet okullarında, yüzde 9’unun özel okullarda ve yüzde 7’sinin açık öğretimde olduğunu ifade etti. Özel okulların artan payına rağmen, devlet okullarında eğitim gören öğrencilerin çoğunluğu oluşturduğunu belirten Toprak, eğitimdeki kaynak eksikliğine dikkat çekti.

Öğretmenlerin Zor Koşulları ve Taşeronlaşma

Toprak, Türkiye genelinde görev yapan 1 milyon 168 bin öğretmenin büyük kısmının devlet okullarında çalıştığını ancak 100 bine yakın ücretli öğretmenin asgari ücretin bile altında maaş aldığını vurguladı. Devlet okullarındaki temizlik ve yardımcı hizmetlerin büyük ölçüde geçici personelle yürütüldüğünü ifade eden Toprak, taşeronlaşmanın giderek yaygınlaştığını söyledi. Bu durumun, eğitim çalışanlarının iş güvencesinden yoksun bırakılmasına neden olduğunu belirtti.

"Tasarruf Tedbirleri Eğitim Hakkını Engelliyor"

Taşımalı eğitimde yapılan kısıtlamaların öğrenci sayısında büyük bir düşüşe yol açtığını ifade eden Toprak, bu durumun özellikle kız çocuklarının okula devamını engellediğini ve bazı bölgelerde öğrencilerin cemaat yurtlarına yönlendirilmesine sebep olduğunu söyledi. “Eğitimden tasarruf yapmak, geleceğimizi karartmaktır. Tasarrufu eğitime değil, başka alanlara yönlendirin!” diyerek yetkililere çağrıda bulundu.

Eşitsizlikler Derinleşiyor, Çocuk Emeği Sömürülüyor

Eğitimdeki bölgesel ve sınıfsal eşitsizliklerin giderek derinleştiğini dile getiren Toprak, Mesleki Eğitim Merkezleri (MESEM) aracılığıyla çocuk emeğinin sömürüldüğünü ifade etti. İş kazaları geçiren öğrencilerin haberlerinin artışta olduğunu belirten Toprak, öğrencilerin çalışma yaşamına değil, sınıflara yönlendirilmesi gerektiğini vurguladı. Artan eğitim masrafları nedeniyle öğrencilerin okulları terk ettiğini, bunun eğitime erişimi daha da zorlaştırdığını ekledi.

Müfredatta Bilimsellikten Uzaklaşma

Fatih Toprak, eğitim müfredatında bilimsellikten uzaklaşan ve ideolojik bir yapıya dönüşen değişikliklerin arttığını söyledi. Vakıflarla yapılan protokoller kapsamında, öğretmen olmayan kişilerin derslere girdiğini, müftülüklere yapılan ziyaretlerin ise öğrenci ve velilere bilgi verilmeden gerçekleştirildiğini ifade etti. Toprak, öğrencilere zorla kitap satışı yapıldığını ve sınıflara bağış için kumbara konulduğunu belirterek bu uygulamalara sert tepki gösterdi.

"Eğitim Emekçileri Seslerini Duyuracak"

Fatih Toprak, eğitim emekçilerinin giderek daha zor koşullarda çalıştığını ve seslerinin duyulmadığını belirtti. Millî Eğitim Bakanı Yusuf Tekin’in öğretmen odalarında toplantılar düzenlemesine rağmen, öğretmenlerin taleplerine karşılık verilmediğini ifade eden Toprak, “Öğretmenlerin sorunlarını görmezden gelen bakanı sınıfta bırakıyoruz” dedi. Eğitim-Sen olarak, eşit, bilimsel, laik ve kamusal eğitim hakkı için mücadeleye devam edeceklerini vurguladı.

Toprak, açıklamasını eğitim çalışanlarının haklarının iyileştirilmesi ve eğitime ayrılan kaynakların artırılması gerektiğini belirterek sonlandırdı.